Jogijska anatomija ne govori samo o fizičnem telesu, za katerega Zahodnjaki poznamo zelo precizno anatomijo, ko govorimo o telesnih organskih sistemih, organih, tkivih in celicah. Joga človeško telo razlaga bistveno bolj poglobljeno, s pomočjo modela “pancha maya kosha” ali modela petih telesnih plasti ali ovojev.

Nikakor ne določi, katero izmed petih teles je prvo, saj so med seboj tesno in neločljivo povezana, a pojdimo od vidnega k nevidnemu. Sama od sebe se ponuja prisrčna asociacija na tradicionalno rusko matrjoško, votlo punčko, ki v sebi skriva še druge votle punčke. Če nečesa ne vidimo, to še ne pomeni, da ne obstaja.

1. Annamaya kosha

Ne bomo trdili, da je to prva telesna plast, a je edina vidna in mirno lahko tudi rečemo, da je to zadnja plast ali ovoj (kar v sanskrtu pomeni beseda kosha). To je telo, ki ga poganja in vzdržuje hrana – anna v sanskrtu pomeni hrana. Saj veste, znana italijanska igralka je izjavila, da ves svoj uspeh dolguje pasti … To je tudi telo, ki smo ga ob rojstvu dobili od staršev in vseh naših prednikov. Torej telo, v katerem je ogromno dobrega, pa tudi kaj, kar moramo v tem življenju še popraviti. Fizično telo lahko popravimo predvsem z dobro, srečno in zdravo hrano s satvičnim značajem (veliko sadja in zelenjave), saj hrana brez energije zgolj disbalansira naše hormone. Naše fizično telo sestavlja 5 naravnih elementov, na katere lahko zelo vplivamo z vadbo asan na dnevni bazi.

Človekovo fizično telo se od rojstva do smrti enormno spremeni – od dojenčka do starčka. Kljub temu da se telo zelo spreminja, imamo občutek, da smo ves čas isti. Kako to? Kdo smo torej mi? V nas obstajajo še druge plasti.

2. Pranamaya kosha

Prana je vitalna življenjska energija, ki v naše telo prihaja neposredno iz kozmosa in nas tako z njim neločljivo povezuje. Je energetska telesna plast, most med telesom in umom, na katero neposredno vplivamo z dihanjem in izborom hrane, ki nas energetsko podpira. Pransko telo zdravimo s pranajamami in življenjem ali vsaj s pogostim zadrževanjem v zdravem in naravnem okolju, z upoštevanjem naravnega ritma dneva in noči ter letnih časov.

Vdih je prvi, izdih zadnji akt v našem življenju. Vmes dihamo in prav z načinom dihanja določamo svoje počutje.

Zahodnjaki ne poznamo dovolj koncepta prane (vitalne energije), čeprav se z lahkoto strinjamo, kako ena sama oseba s svojo energijo lahko dvigne ali poruši razpoloženje vsem prisotnim v prostoru … Prana se ves čas spreminja – enkrat se počutimo polni energije, drugič popolnoma brez nje, pa vendar smo mi ves čas isti. Kdo smo torej mi? V nas obstajajo še druge plasti.

3. Manomaya kosha

Je mentalno telo, ki nam v življenju lahko zelo pomaga ali nas zelo ovira. Od rojstva s petimi čuti v tem telesu zbiramo podatke in informacije okoli sebe. Ker sodobno družbo zaznamuje prevelika količina informacij, moramo izhajati iz svojega življenjskega namena in vrednot ter zavestno omejiti izpostavljenost konstantnemu dotoku informacij. Lepo vodilo je vsakodnevna mini sankalpa – cilj, ki je v skladu z našim življenjskim poslanstvom – v okviru katere vsak dan izbiramo samo tiste informacije, ki podpirajo naše vrednote. To pomeni, da se ne pustimo zmesti naključnim informacijam, ki se nam brez našega nadzora ponujajo med stalnim spremljanjem družbenih omrežij in naključnim brskanjem po različnih telefonskih aplikacijah.

4. Vijnanamaya kosha

Je telo modrosti ali notranjega vpogleda. S petimi čuti kultiviramo svoje mentalno telo, svoj um, vendar se ne moremo enačiti z njim, saj se vsega svojega početja in razmišljamo lahko zavedamo. Vemo na primer, da smo razburjeni. Ko razvijemo to kosho, se povečajo naše intuitivne sposobnosti – lahko vidimo preteklost, živimo sedanjost. Ko smo sposobni ločiti svojo pravo naravo od reaktivnosti, presojanja in dramatiziranja, smo kultivirali svoje telo modrosti. Naš pravi jaz je vedno miren, radosten, neustrašen in radoživ.

5. Anandamaya kosha

Ko se telo modrosti stabilizira, vzradosti telo blaženosti, v katerem uvidimo, da smo del velike celote. Ko kultiviramo štiri druge telesne plasti, se razkrije anadamaya kosha. Ali kot Patanjali v Joga sutrah /tada drashtu swarupe avastanam/potem blaženo počivaš v sebi.

Težko je torej reči, katero izmed petih teles je prvo in katero peto.

Imamo pa vsi pet teles, ki jih lahko plemenitimo z redno prakso joge.